Tennis is leuk en gezond, maar helaas niet altijd! Blessures kunnen namelijk veel ellende veroorzaken. Gelukkig kunnen eenvoudige maatregelen vaak blessures voorkomen. In dit artikel staan feiten over de zweepslag en maatregelen die je kunt nemen.

Zweepslag? Het kan ook jou overkomen!
De zweepslag is een typische tennisblessure en komt vooral bij spelers in de leeftijd van 35-50 jaar veel voor. Het is een (gedeeltelijke) spierscheur aan de binnenzijde van de kuit. De spierscheur kan ontstaan bij plotseling krachtig aanspannen van de kuitspieren, bijvoorbeeld tijdens een sprint om een dropshot te halen. De symptomen zijn een plotseling optredende heftige, scherpe of brandende pijn in de kuit. Afhankelijk van de ernst van het letsel kan het herstel enige dagen tot ruim zes weken in beslag nemen.

Voorkomen is beter dan genezen!
Je kunt gelukkig veel doen om de kans op een zweepslag te verkleinen. Wat?
– Doe een volledige warming-up vóór en een cooling-down na de training of wedstrijd van minimaal 10 minuten.
– Zorg voor een rustige opbouw van de trainingen.
– Stem de kleding af op de weersomstandigheden. Goed verwarmde spieren en pezen zijn beter bestand tegen rek- en trekkrachten dan koude spieren.
– Zorg voor een goed passende tennisschoen met aandacht voor goede schokdemping, zijwaartse stabiliteit, feeling met de ondergrond (grip) en een optimaal draagcomfort.
– Voer regelmatig (bijvoorbeeld de onderstaande) rek- en spierversterkende oefeningen uit.

Eerste hulp, wat moet je doen? 
Mocht zich toch een zweepslag voordoen dan is een snelle en goede eerste hulp van groot belang voor een vlotte genezing. Het is belangrijk dat je de vier stappen van de ICE-regel toepast:

[evt. in kader]
ICE-regel
ICE = koelen met water, ijs of een cold-pack gedurende minimaal 10 minuten. Leg altijd een doek
tussen huid en ijs of cold-pack. Herhaal het koelen de eerste 48 uur enkele keren per dag.
I = immobiliseren;.Stop met sporten en steun niet meer op de voet.
C = compressie; laat een drukverband aanleggen, bij voorkeur door een EHBO-er.
E = elevatie; leg het onderbeen en de enkel hoog.

Wat moet je doen als je toch een zweepslag krijgt?
– Laat je informeren en/of begeleiden door een deskundige.
– Voer regelmatig rek- en spierversterkende oefeningen uit.
– Hervat snel, maar geleidelijk het normale bewegingsproces. Dat is bevorderlijk voor een optimaal herstelproces.

Rekken lange kuitspieren
– Maak met het gezonde been een stap naar voren, zover dat de hak van de andere voet net niet van de vloer los komt. De knie van het geblesseerde been blijft gestrekt.
– Verplaats het gewicht van de achterste voet naar de voorste voet en druk daarbij de hak van het achterste been stevig in de grond. Je voelt rek boven in de kuit. Doe dit 10 tot 15 seconden, gevolgd door 10 tot 20 seconden rust en herhaal dit drie keer.

Spierversterkende oefening voor de kuit 
– Ga langzaam op je tenen staan en houd dit 10 tot 20 seconden vast. Laat je dan weer zakken op de platte voet. Voer deze oefening eerst uit met twee benen tegelijk en vervolgens alleen steunend op het geblesseerde been. Herhaal dit 10 tot 20 keer.