Tennis is leuk en gezond, maar helaas niet altijd! Blessures kunnen namelijk veel ellende veroorzaken. Gelukkig kunnen eenvoudige maatregelen vaak blessures voorkomen. In dit artikel staan feiten over de tenniselleboog en maatregelen die je kunt nemen.

Een tenniselleboog? Het kan ook jou overkomen!
Geschat wordt dat de helft van alle tennissers ooit last van krijgt van een tenniselleboog. Met name spelers boven de 35 jaar lopen een groter risico. Een tenniselleboog is een overbelastingsletsel van de strekkers van de pols, waarbij de pijn gevoeld wordt aan de buitenzijde van de elleboog. Bij het tennissen treedt de pijn meestal op bij het slaan van de backhand.

Voorkomen is beter dan genezen!
Je kunt gelukkig veel doen om de kans op een tenniselleboog te verkleinen. Wat?
– Zorg voor het juiste racket: een flexibel racket met een midsized of oversized racketblad, een goede kwaliteit snaren, een lage bespanning en de juiste greep.
– Speel zoveel mogelijk met nieuwe, met lucht gevulde ballen: vermijd oude, natte en drukloze ballen.
– Let op de techniek van de backhand.
– Neem les van een gekwalificeerde tennisleraar.
– Voer regelmatig de onderstaande rek- en spierversterkende oefeningen uit.

Rekken van de strekkers van de pols
– Steek je arm gestrekt naar voren, met de handrug naar boven, terwijl de vingers naar beneden wijzen.
– Pak met de andere hand de handrug vast en buig de pols nog wat verder, totdat je spanning voelt aan de buitenzijde van de onderarm.
– Houd deze stand 10 seconden vast en herhaal dit 2-3 keer.

Spierversterkende oefening
– Knijp 10-20 keer in een oude, wat zachtere bal.
– Herhaal deze oefening 2-3 keer.

Wat moet je doen als je toch een tenniselleboog krijgt?
– Neem volledige rust of speel minder (intensief). Een tenniselleboog is een overbelastingsblessure die herstelt als je voldoende rust neemt.
– Voer regelmatig rek- en spierversterkende oefeningen uit.
– Is de pijn helemaal weg? Begin dan met minitennis. Bouw dit uit naar baselinetennis waarbij je uitsluitend een forehand of dubbelhandige backhand slaat. Geleidelijk kun je dit uitbreiden naar alle slagen.
– Schaf een brace of tape voor de elleboog aan.