Tennis is leuk en gezond, maar helaas niet altijd! Blessures kunnen namelijk veel ellende veroorzaken. Gelukkig kunnen eenvoudige maatregelen vaak blessures voorkomen. In dit artikel staan feiten over de enkelverzwikking en maatregelen die je kunt nemen.

2004MUS71_02Een verstuikte enkel? Het kan ook jou overkomen!
Een verstuikte of verzwikte enkel is de meest voorkomende blessure bij tennis. Als je je enkel verzwikt, kunnen de banden rondom het gewricht uitrekken of zelf (gedeeltelijk) scheuren. Een verzwikking/verstuiking gaat vaak gepaard met pijn, zwelling en verkleuring.

Voorkomen is beter dan genezen!
Je kunt gelukkig veel doen om de kans op een verzwikte enkel te verkleinen. Wat?
-Draag stevige, goed passende tennisschoenen.
-Begin altijd met een warming-up en eindig met een cooling-down. Vergeet het rekken van de kuitspieren niet!
-Zorg dat er geen ballen op de baan blijven liggen en pas op voor losliggende lijnen.

Eerste hulp, wat moet je doen? 
Mocht zich toch een enkelverzwikking voordoen dan is een snelle en goede EHBO van groot belang. Direct na het verzwikken van de enkel is het, zeker wanneer er een zwelling ontstaat, belangrijk dat je achtereenvolgens de vier stappen van de ICE-regel toepast:

[evt. in kader]
ICE-regel
ICE = koelen met water, ijs of een cold-pack gedurende minimaal 10 minuten. Leg altijd een doek
tussen huid en ijs of cold-pack. Herhaal het koelen de eerste 48 uur enkele keren per dag.
I = immobiliseren; zorg dat de enkel niet beweegt of gebruikt wordt om op te steunen.
C = compressie; laat een drukverband aanleggen, bij voorkeur door een EHBO-er.
E = elevatie; leg het onderbeen en de enkel hoog.

Begin voorzichtig
Volledig herstel is de beste manier om herhaling of nieuwe blessures te voorkomen. Als de ergste pijn en zwelling zijn verdwenen, kun je met herstelbevorderende oefeningen beginnen. Pijn is een duidelijk signaal om direct te stoppen met de oefeningen!

Oefenen coördinatie
-ga op het aangedane been staan en probeer in evenwicht te blijven
-lukt dit goed, sluit dan de ogen en probeer het opnieuw

Let op! 
· Blijf de oefening ook na volledig herstel regelmatig herhalen.
· Begin je weer te sporten? Dan is het verstandig om gedurende 2 à 3 maanden na het oplopen van
de blessure de enkel te beschermen met een tape of brace.