Vroeger kon, behalve bij een tenniswedstrijd op gravel, een call van een lijn- of scheidsrechter door een speler niet betwist worden. Dat is vandaag de dag wel even anders! Spelers kunnen vragen om een spelfase te herbekijken en eventueel opnieuw te beoordelen. Het computersysteem dat dit mogelijk maakt, noemt men Hawk-Eye en werd in 2001 ontwikkeld door een dochteronderneming van Siemens. In 2011 werd het bedrijf trouwens overgenomen door Sony.

Camera en computer

Hawk-Eye is samengesteld uit zes camera?s die gelinkt zijn aan een computer, die de baan van de bal volgt op elke camera. Dit geeft uiteindelijk zes invalshoeken, die in combinatie met elkaar een 3D-weergave bieden van de baan die de bal heeft afgelegd. Deze baan kan dan in een ?virtual reality?-simulatie bekeken worden.

Eerste keer

In maart 2006 werd Hawk-Eye voor het eerst gebruikt tijdens een tennistornooi. Dat was tijdens de Nasdaq-100 Open. De Hopman Cup in 2006 was het eerste elitetornooi waar Hawk-Eye zijn intrede deed. Het eerste grandslamtornooi waar deze technologie gebruikt werd , was de US Open van 2006.

Challenge

Beide spelers in een tenniswedstrijd kunnen drie keer per set gebruik maken van Hawk-Eye. Dit noemt men een challenge. Op deze manier kan ? in het beste geval ? een beslissing van de lijn- of scheidsrechter gecorrigeerd worden. In een tie-break krijgt een speler een extra challenge en eveneens bij een stand van 6-6 in de laatste set. Een beslissing op basis van Hawk-Eye is definitief en dus onherroepelijk.